Blair Witch (2016)

En gruppe med idioter tar turen inn i skogen for å forsøke å finne søsteren til den ene som forsvant for 20 år siden. Vil de komme levende ut igjen?

Ingen visste at det ville komme en oppfølger til The Blair Witch Project. Det som tente meg var at det var Adam Wingard som var regissør. Hans to siste filmer var svært underholdende, You’re Next og The Guest. Dette er en person som normalt sett vet hva han gjør når han lager en sjangerfilm, så jeg gledet meg til å se hva han klarte å få til med dette prosjektet.

Dessverre er Blair Witch en dårlig film, dette føltes ut som en nyinnspilling av originalen. Jeg forventer mye mer kreativitet når det Adam Wingard er bak kameraet. Se hva han fikk til med The Guest!

Nå er jeg ikke en stor fan av The Blair Witch lenger, og Blair Witch blir for lik originalen. Problemet med Blair Witch er først og fremst at filmen aldri klarer å bygge opp atmosfæren som originalen klarte før de sentrale karakterene går inn i skogen. Man får noen små hint her og der hva som kommer til å skje, men Blair Witch klarer aldri å skape den samme atmosfæren som originalen gjorde.

Atmosfæren er heller aldri til stede når karakterene er i skogen. Det som gjorde meg ekstra trist er at det høres ut som om det er et stort skogsmonster i skogen som forfølger karakterene. Jeg trodde faktisk dette var en spøk!

Karakterene er dårlig skrevet, de har ikke mye personlighet og man bryr seg ikke om deres skjebne. Dette er en setning jeg kommer sikkert til å bruke 70% når det gjelder fremtidige anmeldelser. Karakterene er dumme, de løper rundt i skogen i mørket uten å ha kontakt med hverandre. De roper ut forskjellige navn, de får panikk og man har jo sett dette allerede i den første filmen. Det blir så repeterende i lengden.

Jeg skjønner ikke poenget med å lage en film som Blair Witch, spesielt når man har med en kompetent regissør som vet hvordan han skal lage underholdende filmer. Dessverre ser det ut som om han har havnet i klørne til større filmstudioer, for hans neste filmer ser ut til å være to nyinnspillinger av to populære asiatiske filmer, disse filmene heter I Saw the Devil og Death Note. Dette lover ikke godt, det kan hende at Adam Wingard blir mett og lat, noe jeg håper ikke skjer, for han og Simon Barrett har mye kreativitet i seg, og er det noe større filmstudioer ikke liker så er det kreativitet. Alt skal være trygt og sikkert når man lager film for de store filmstudioene, da mister man mange kreative hjerner som blir mette og fornøyde når de får fylt opp bankkontoen og sikrer seg for resten av livet. Jeg skjønner selvfølgelig at man gjør dette, at man selger sjelen, men som filmelsker blir jeg bare trist.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Scroll to Top