To nordmenn reiser ned til Kongo, kun en returnerer hjem igjen.
Det å lage en film om Joshua French og Tjostolv Moland var bare tull! Og filmen ble ikke godt mottatt da den ikke har noe nytt å si med tanke på informasjonen vi har fått gjennom media. For sniken Joshua French, kan man ikke stole på. Han har navnet til en Bond-skurk, og det lukter dritt av hele fyren!
To nordmenn som jobber som leiesoldater reiser ned til Kongo der de skal utføre et oppdrag. En sjåfør blir drept, og myndighetene i Kongo sier at Joshua French og Tjostolv Moland drepte sjåføren og de blir dømt til døden. Men nordmennene har en annen forklaring der de forteller at noen begynte å skyte på dem ut av intet, og en kule traff sjåføren. Hvem forteller sannheten?
Jeg brydde meg aldri om Joshua French og Tjostolv Moland i virkeligheten. Jeg brydde meg ikke om de kom hjem i en kiste eller ikke. De virket svært usympatiske av det jeg så når de var i media, og filmen viser ikke en ny side.
Det er ingen grunn til at vi skal bry oss om dem i filmen. De er kalde, selvopptatte og høye på seg selv. De virker ikke som gode mennesker i det hele tatt, så hvorfor i alle dager skal vi bryr oss om dem? Jeg driter i om de er nordmenn, de virker som dårlige mennesker og jeg ville ikke ha dem tilbake til Norge.
Myndighetene i Kongo var bare ute penger. Og det er merkelig at ingen kan gi svar på om sjåføren ble skutt med en hagle i hodet. Hvis de brukte en hagle på kloss hold, regner jeg med at det ville etterlatt veldig mye søl overalt. Noe man ikke ser på det ekle bildet som ble tatt.
Da har vi en mystisk pistol som aldri har blitt funnet. Så vi har to tullete nordmenn i Kongo, og de frekke og korrupte myndighetene som ingen tar alvorlig. For en farse!
Filmen byr som sagt ikke på ny informasjon. Dette er en langtekkelig og livløs film som tok meg tilbake når norske filmer var like interessante som å se maling tørke på veggen. Aksel Hennie og Tobias Santelmann er gode i sine roller. Men det hjelper så lite når innholdet føles tomt ut, og jeg fikk følelsen av at her skulle et filmselskap kun tjene penger på en lettvint måte.
Her er man også så late at man får ikke informasjon om hvor mange år det har gått. Det lukter så latskap av hele filmen, for det er vanskelig å skjønne i hvilken tidsperiode vi befinner oss i og hvor mange år som har gått fra de ble tatt til Tjostolv Moland dør.
For det er ikke noe grunn til å lage en film som dette når vi aldri vil få svar på sannheten. Og Joshua French, reis tilbake til Kongo du, din klovn!