Hold munnen lukket!
Bilde: 1.85:1
Lyd: Engelsk DTS-HD Master Audio 5.1
Vi følger en familie på 70-tallet som sliter med økonomiske problemer etter at mannen i huset døde. Moren og hennes to døtre lurer mennesker som ønsker å snakke med døde mennesker som sto dem nær. Men moren som later som om hun kan kontakte de døde er en svindler, men det er ikke hennes yngste datter. Og det tar ikke lang tid før helvete bryter løs når datteren får kontakt med en meget ond person.
Ouija: Origin of Evil er prequelen til den forferdelige filmen Ouija (2014). Oppfølgeren er regissert av Mike Flanagan (Oculus), en ganske god regissør når han først får det til. Jeg venter bare på at han skal lage sitt mesterverk, han kan etter min mening lage en skikkelig god film hvis alt klaffer.
Nå var det vel ikke noen som presterte å forsvare den første filmen som var et makkverk. Men jeg fikk med meg at kritikerne likte Ouija: Origin of Evil, mens publikum var mer lunkne til filmen når den ble vist på kino.
Jeg likte Ouija: Origin of Evil. Den har ikke hastverk, det holder på spenningen og mystikken, og den yngste jenta leverer varene. Hun er virkelig ekkel, og skuespilleren er veldig god i rollen hun spiller.
Universet er lite, mesteparten av handlingen finner sted i huset til den lille familien. Filmen har en slags billig følelse, det er noen dataeffekter som blir en smule middelmådige. Men den klarer i det minste å bygge opp atmosfæren rundt skurken, for dette huset har en historie å fortelle og den lille familien er midtpunktet når ondskapen våkner til liv. Jeg ble engasjert, noe som ikke skjer så ofte lenger.
Dette er en liten film som jeg synes gjør mye riktig, og i mine øyne er dette en mye bedre film enn for eksempel skuffelsene Lights Out og The Conjuring 2. Høydepunktet finner vi i den yngste datteren som har flere herlige scener når hun spesielt åpner munnen sin og rengjør taket. Slutten er også ganske mørk, dette er en film som aldri blir feig, noe jeg selvfølgelig liker.
Bilde: 8/10 Lyd: 8/10 Ekstramateriell: 4/10
Bildet er klart, ikke så skarpt og fargene er matte og litt slitte. Sortnivået er greit nok.
Dialogen er klar og tydelig. Lydsporet benytter seg av sidehøyttalerne under de mest intense scenene, men lyden klarer aldri helt å fylle opp rommet.
Ekstramateriell:
Deleted Scenes (17 minutter)
The Making of Quija: Origin of Evil (9 minutter)
Home Is Where the Horror Is (5 minutter)
The Girl Behind Doris (4 minutter)
Audio Commentary